Be-Ge Lastbilar AB, Scanias nya 13-litersmotor

Stina Nyheter

Be-Ge Lastbilar är glada att presentera att Scania adderar en 540-hästare till 13-litersfamiljen.

Scanias branschledande familj med 13-litersmotorer utökas nu med en version med 540 hästkrafter. Den nya motorn – DC13 166 – är främst avsedd för de applikationer och kunder där behovet av mycket kraft och körbarhet är framträdande medan viktkänslighet eller begränsningar beträffande framaxellaster gör att de måste avstå användningen av Scanias något tyngre V8-motorer som effektmässigt börjar på 520 hästkrafter.

  • En femte medlem i Scanias branschledande 13-litersfamilj
  • Ger bränslebesparingar på upp till 2 procent
  • Idealisk för viktkänsliga applikationer där rejäl kraft är avgörande
  • Sparar bränsle genom låg intern friktion, ny turbo och smarta aggregat

– I linje med vårt löfte att alltid erbjuda skräddarsydda lösningar har vi identifierat ett kundbehov för en toppversion av vår 13-litersmotor, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, chef för Scania Trucks. Scania-lastbilar med den motorn har utsetts till ”Green Truck” tre år i rad av ledande tysk fackpress, en riktig bragd.

Scania erbjuder nu fem olika prestandasteg för sin vanligaste lastbilsmotor, den raka sexan: 370 hk, 410 hk, 450 hk, 500 hk samt 540 hk (se tabell med data nedan). Den nya 540-versionen delar den mesta tekniken med sitt 500-syskon, som exempelvis en unik turbo med fast geometri och kullager istället för bussningar.

– Den kraftfulla 540-motorn riktar sig främst till kunder och marknader där lag­krav beträffande framaxellaster gör att de måste avstå från att välja en V8, säger Alexander Vlaskamp. Den är perfekt för alla som behöver extra kraft i sitt transport­uppdrag. Ihop med rätt utväxling fungerar den här motorn lika bra för timmerbilar som för ”tulpanexpresser”. De sistnämnda trafikerar de europeiska motorvägarna, är relativt lätta och månar om bränsleförbrukningen och en hög medelhastighet.

Något alla DC13-motorer har gemensamt är just den förnämliga bränsleförbruk­ningen och att de enbart använder SCR för avgasefterbehandlingen. Den innebo­ende robustheten och tjänster som Scania Underhåll med flexibla planer bidrar till gynnsamma siffror beträffande kostnader och tillgänglighet, vilket i sin tur ger suverän total driftsekonomi.

– Två procent lägre förbrukning och vikt/effekt-förhållandet kommer att göra den här motorn till ett attraktivt val för många, säger Alexander Vlaskamp. Med 2700 Nm till­gängligt redan från 1000 och upp till 1300 varv möjliggörs allt från riktigt snabba bakaxelut­växlingar och låga varv till tunga gruvbilar med utmärkt startbarhet ihop med navreduktionsaxlar.  Läs mer om Scanias nya 540-motor här.